Sådan planlægger du længere end en uge frem

Sådan planlægger du længere end en uge frem

I en stresset hverdag kan det være svært at tænke længere frem end til de næste par opslag på sociale medier. 

Det er imidlertid tidsbesparende og effektivt at få systematiseret indsatsen på sociale medier. Her er fire trin, som jeg anbefaler til alle, der befinder sig i samme situation. Jeg håber, at du kan bruge dem.

1) Arbejd med dine data

Meta, LinkedIn, Twitter, Pinterest, TikTok etc. giver adgang til data – som bliver vist på hver deres måde. 😕 Derfor er det en god idé at få samlet dine data i et regneark.

I Meta, som eksempel, skal du gå ind i dit Kreatørstudie. Vælg indblik => eksporter data. Der genereres en CSV-fil, som du nu kan kopiere over i dit regneark. 

Sådan planlægger du længere end en uge frem. Arbejd med dine data

Indrømmet, det tager lidt tid at lære at håndtere data. Den tidsmæssige besparelse består i første omgang i, at du let kan finde frem til de succesfulde opslag og genbruge dem. Samt at du undgår at lave opslag, som du ikke tidligere har haft succes med. 

👉 business.facebook.com/creatorstudio

2) Brug en content calendar

Ingen planlægning uden en content calendar! Med en content calender skaber du et overblik over, hvilke opslag du skal lave og på hvilke kanaler. Derudover er den hjælp, når du skal håndtere tidligere indsamlet data.

Få en content calendar gratis. Så kan du planlægge længere frem end en uge.

Jeg har lavet en enkel og overskuelig content calendar i Google Sheets, som du må få. 😊 Hvis du skriver en kommentar, sender jeg den til dig.

3) Producer flere opslag af gangen 

Når du har styr på data og opdateret din content calender, kan du begynde at producere flere opslag af gangen. Selvom du kommer til at lave andre opslag i løbet af en måned, vil du mærke, at det giver ro i maven at have flere på lager.  

Læs også: Sådan finder du dine konkurrenters SoMe-annoncer.

Hvis du ikke allerede har en skabelon til din billeder, kan jeg anbefale Canva. Det er intuitivt og tilbyder flere mockups. Desuden er det gratis, hvis du arbejder solo.

👉 canva.com

4) Udgiv i den rigtige rækkefølge

Bruger du Instagram, er det vigtigt at få et overblik over, hvordan dit feed kommer til at se ud. UNUM er et godt værktøj til opgaven.

Udgiv i den rigtige rækkefølge med UNUM

Når du har tilknyttet din Instagram konto, vises de eksisterende opslag i et Instagram grid, og du kan så tilføje 18 billeder ovenpå, uden at du laver opslag. På den måde kan du rykke rundt på billederne, indtil du er 100% tilfreds. 

Efterfølgende kan du så planlægge opslagene i Kreatørstudie. Alternativt kan du betale UNUM for at gøre arbejdet.  

👉 app.unum.la