Det er en udfordring – især hvis du er alene på posten – at komme op med nye idéer til opslag på sociale medier. 😥
Læs også: Her finder du inspiration til dit næste nyhedsbrev.
Heldigvis er det muligt at få overblik over SoMe-annoncer på de forskellige kanaler. Ganske gratis! Betragt det som at kigge i tilbudsaviser.
Besøg den den enkelte virksomheds LinkedIn side. Klik på Posts og vælg derefter Ads. Så enkelt er det – og temmelig manuelt.
Har du en virksomhedsprofil kan du skabe et enkelt overblik, hvem der er dine nærmeste konkurrenter. Vælg på din virksomhedsside Analytics => Competitors. LinkedIn har på forhånd udvalgt 10 konkurrenter, men du kan redigere listen ved at vælge Edit competitors.
Meta: Facebook & Instagram
I Metas annoncebibliotek kan du søge på Land og Søgeord. Når resultaterne vises, kan du filtrere din søgning i Sprog, Annoncør, Platform, Medietype, Aktiv-status, Eksponeringer og Inden dato.
Det er desværre ikke muligt at gemme søgninger. De fremviste SoMe-annoncer kommer heller ikke med mere information end, hvis du ser dem i dit feed.
TikTok
TikTok Creative Center er det mest givende værktøj, når det handler om at dykke ned i data. Du kan sortere på Sange, Lande, Hashtags og se, hvad der trender organisk. Top ads giver en oversigt over Region, Industry og Campaign Objective.
Hvis du klikker på en af reklamerne, får du de samme oplysninger som på dine Meta-annoncer, der ellers er skjult for andre. Det eneste du ikke kan se er beløbet.
TikTok svinger taktstokken på sociale medier, også når det gælder SoMe-annoncer. Nb! Du skal have eller oprette en konto for at få adgang til TikTok Creative Center.
👉 ads.tiktok.com/business/creativecenter/
Hvad med Twitter, Snapchat og Pinterest?
Jeg har ikke kunnet finde lignende værktøjer fra ovennævnte sociale medier. Der findes dog flere tredjeparts værktøjer til at finde SoMe-annoncer. Et af dem er 👉 bigspy.com. De første søgninger er gratis, derefter koster det penge, naturligvis.