Som kommunikationsrådgiver bruger jeg jævnligt konkurrentanalyse som et værktøj til både inspiration og positionering. Dette indlæg samler de metoder og værktøjer, jeg selv anvender i praksis, når jeg rådgiver organisationer om digital strategi og indholdsproduktion.
Vil du holde øje med dine konkurrenters annoncering på sociale medier? Så findes der heldigvis flere gratis og lovlige værktøjer, der giver dig indsigt i både budskaber, formater og tendenser. Her er en opdateret guide til, hvordan du får overblikket i 2025.
Gå til konkurrentens virksomhedsside → klik på “Indlæg” → vælg “Annoncer”. Her kan du se aktive kampagner. Er du administrator, kan du også bruge:
🔗 Meta (Facebook & Instagram)
Facebook Ad Library viser alle aktive annoncer – politiske og kommercielle. Du kan filtrere efter land, platform og søgeord.
🔗 TikTok Creative Center
TikTok Creative Center giver adgang til de mest populære annoncer – opdelt efter land, branche og performance.
🔗 YouTube Ads Transparency
YouTube Ads Library (beta) viser politiske og store annoncørers aktive annoncer. Brug evt. SocialBlade til performance-tracking.
🔄 BigSpy og Moat – alternativ konkurrentovervågning
BigSpy og Moat bruges af bureauer og virksomheder til annonceovervågning på tværs af platforme.
Sådan bruger jeg SoMe-analyse professionelt
I mit arbejde bruger jeg konkurrentanalyse til at finde indsigter, identificere kommunikationsmønstre og skabe bedre kampagner. Hos bl.a. Metroselskabet har jeg anvendt Ad Library og TikTok-værktøjer til at forme kampagnesprog og sikre en differentieret visuel identitet.
Vil du se, hvordan det kan se ud i praksis – eller er du nysgerrig på mit arbejde med content og kampagner? Så er du meget velkommen til at connecte med mig på LinkedIn.
📆 Udgivet: 24. februar 2022
🔄 Opdateret: 22. april 2025 – Opdateret med nye platforme og værktøjer til SoMe-overvågning.