Det er en udfordring – især hvis du er alene på posten – at komme op med nye idéer til opslag på sociale medier. 😥
Læs også: Her finder du inspiration til dit næste nyhedsbrev.
Heldigvis er det muligt at få overblik over SoMe-annoncer på de forskellige kanaler. Ganske gratis! Betragt det som at kigge i tilbudsaviser.
Besøg den den enkelte virksomheds LinkedIn side. Klik på Posts og vælg derefter Ads. Så enkelt er det – og temmelig manuelt.
![Besøg den den enkelte virksomheds LinkedIn side for at finde deres reklamer.](https://www.jaisikkala.dk/wp-content/uploads/2022/03/smartmockups_kzyg79he-1024x577.jpg)
Har du en virksomhedsprofil kan du skabe et enkelt overblik, hvem der er dine nærmeste konkurrenter. Vælg på din virksomhedsside Analytics => Competitors. LinkedIn har på forhånd udvalgt 10 konkurrenter, men du kan redigere listen ved at vælge Edit competitors.
Meta: Facebook & Instagram
I Metas annoncebibliotek kan du søge på Land og Søgeord. Når resultaterne vises, kan du filtrere din søgning i Sprog, Annoncør, Platform, Medietype, Aktiv-status, Eksponeringer og Inden dato.
![I Metas annoncebibliotek kan du søge på Land og Søgeord.](https://www.jaisikkala.dk/wp-content/uploads/2022/03/Meta-annoncebibliotek-1024x577.jpg)
Det er desværre ikke muligt at gemme søgninger. De fremviste SoMe-annoncer kommer heller ikke med mere information end, hvis du ser dem i dit feed.
TikTok
TikTok Creative Center er det mest givende værktøj, når det handler om at dykke ned i data. Du kan sortere på Sange, Lande, Hashtags og se, hvad der trender organisk. Top ads giver en oversigt over Region, Industry og Campaign Objective.
![TikTok Creative Center er det mest givende værktøj, når det handler om at dykke ned i data.](https://www.jaisikkala.dk/wp-content/uploads/2022/03/TikTok-Creator-1024x577.jpg)
Hvis du klikker på en af reklamerne, får du de samme oplysninger som på dine Meta-annoncer, der ellers er skjult for andre. Det eneste du ikke kan se er beløbet.
![Hvis du klikker på en af reklamerne, får du de samme oplysninger som på dine Meta-annoncer, der ellers er skjult for andre. Det eneste du ikke kan se er beløbet.](https://www.jaisikkala.dk/wp-content/uploads/2022/03/TikTok-About-this-ad-1024x577.jpg)
TikTok svinger taktstokken på sociale medier, også når det gælder SoMe-annoncer. Nb! Du skal have eller oprette en konto for at få adgang til TikTok Creative Center.
👉 ads.tiktok.com/business/creativecenter/
Hvad med Twitter, Snapchat og Pinterest?
Jeg har ikke kunnet finde lignende værktøjer fra ovennævnte sociale medier. Der findes dog flere tredjeparts værktøjer til at finde SoMe-annoncer. Et af dem er 👉 bigspy.com. De første søgninger er gratis, derefter koster det penge, naturligvis.