Sådan sparer du tid og undgår farerne ved automatisering

Sådan sparer du tid og undgår farerne ved automatisering

At arbejde med automatisering, som en del af din online marketing strategi, byder på utallige muligheder. Derfor er det også en udfordring at komme hele vejen omkring emnet i et enkelt nyhedsbrev.

Jeg har samlet et par praktiske råd til, hvad du skal være opmærksom på. Derudover får du to effektive værktøjer, som du gratis kan arbejde med. 

Automatisering. Tidsrøver eller tidsbesparende?

Bruger du et Social Media Tool, som Hootsuite og Buffer, arbejder du allerede med automatisering. Et opslag på eksempelvis Instagram kan du sætte til automatisk at blive postet på Facebook, Twitter etc. 

Meta giver dig mulighed for at lave krydsopslag på Instagram og Facebook. MailChimp kan sættes op til automatisk at lave opslag på Facebook og Twitter, når du sender et nyhedsbrev osv. Det er så nemt, at du risikerer at blive doven og glemmer det sociale i sociale medier. 

Mit råd er derfor altid at overveje, om din målgruppe og kunder overhovedet er interesseret i, at du er på det givne sociale medie? Derudover, hvad er din plan for håndtering af henvendelser via den kanal? Den forventede tidsbesparelse ved automatisering kan hurtigt blive en tidsrøver. 

Læs også: Sådan finder du dine konkurrenters SoMe-annoncer.

Du skal ikke stoppe med at læse her. 😊 For automatisering er meget mere end krydsopslag på sociale medier.  

IFTTT

IFTT er en forkortelse for If This Then That. Opret en regel og IFTT udfører en automatiseret handling. Det kan være at tilføje musikvideoer, som du kan lide på YouTube, til din playliste på Spotify. At sørge for at dit profilbillede på Twitter bliver synkroniseret med Facebook osv. 

Sådan sparer du tid og undgår farerne ved automatisering med IFTT

Du finder en del ‘Applets’, som du kan starte med. Ellers er det bare at lade fantasien råde og at prøve sig frem. Udover sociale medier og diverse online tjenester kan du også få automatiseret dit forhold til Philips Hue, Sonos, Amazon Alexa mfl. 

Har du en webshop, vil jeg anbefale dig at prøve ‘Sync your new Instagrams to a Pinterest board.’ 

👉 ifttt.com

Zapier 

Vil du gerne opstille flere regler, og gøre din automatisering mere avanceret, er Zapier det oplagte valg. Jeg bruger først og fremmest Zapier sammen med MailChimp. Her er det en hjælp til at segmentere mine kundes maillister. Derved kan jeg sende relevant og tilpasset indhold til abonnenterne. 

Sådan sparer du tid og undgår farerne ved automatisering med Zapier

Du kender måske til bøvlet med manuelt at tagge dine modtagerne i dine maillister. I Zapier kan du opstille en ‘trigger’, der automatisk tilføjer et tag til modtageren alt efter, hvad denne klikker på i nyhedsbrevet. Zapier sørger for at databasen er opdateret, og du har automatisk styr på dine abonnenters præferencer. 

👉 zapier.com